Av: Caroline Hambro, Rikskonsertene
”Jag tycker rent spontant att det låter skitfett!” sa Jason Diakité, da han ble spurt om han kunne tenke seg å dra på skolekonsertturne for Rikskonsertene. Men hvordan gjennomfører man 3 konserter per dag, mellom klokka ni og klokka to, for 10 750 skoleelever, fra 60 forskjellige skoler, på 8 dager med en av Skandinavias største artister?
Da Jason, eller Timbuktu, ga ut sin åttende soloplate, ”Sagolandet”, i fjor, kunne vi nordmenn synge med på ”Resten av ditt liv” på hjelpeløs skåne-dialekt, sånn som vi gjorde med ”Det löser sig” eller ”Alla vill till himmelen, men ingen vill dö”. Den salige blandingen av munnrapt samfunnsengasjement, hiphop, pop, svensk visetradisjon, world music, funk, reggae og soul har respekt blant de som liker det smale og sære, samtidig som Timbuktu har et så bredt publikum at han har klippekort hos Fredrik Skavlan.
Det var intens turnering med det gnistrende bandet Damn! mellom platene The Botten is Nådd (2003) og Alle vill till himmelen, men ingen vill dö (2005) som førte Timbuktu opp på stjernehimmelen. Han har blitt kåret til årets svenske tekstforfatter på Grammisgalan to ganger. Til årets artist. To ganger. Og vært på skolekonsertturné i Norge. To ganger det også. Første lille forsøk i Finnmark syntes han var så gøy at han ville ut på ny skolekonsertturné med en gang. Denne gang i Telemark. Men hvordan får man pengene i skolekonsertordningen til å strekke til honorar, reise, diett og overnatting for en artist som Timbuktu med et band som Damn!? Hvordan var det mulig?
Spleiselag
På kulturtorget i Bø i september 2010 fikk alle kulturkontaktene i fylket vite at det ikke ble noen skolekonserter våren 2011. Vår- og høstbudsjettet til Rikskonsertene og fylket måtte slås sammen for at alle elevene fra 1.-10-trinn skulle kunne få en større konsert med en attraktiv artist i et skikkelig konsertlokale høsten 2011. Men helt sånn ble det allikevel ikke.
Endring i planene
-Timbuktu og Damn! var veldig inspirert etter turneen i Finnmark, og var gira på nye skolekonserter, men samtidig fikk de inspirasjon til å skrive nytt materiale som førte til plateutgivelse, forklarer Rikskonsertenes produsent Mats Persson. -Jeg var ferdig med turnéplanen da jeg fikk beskjed i februar om at de 20 skolekonsert-dagene vi hadde planlagt, skulle bli 15 eller færre og måtte begynne på nytt. Plata ble sluppet våren 2011, og med platelansering fikk ikke Timbuktu tid til mer enn 8 dager.
Når antallet konsertdager ble godt og vel halvert, var det bare ungdomsskoleelevene som ville få konsert med Timbuktu og Damn! –Ønsket var å gi en stor konsertopplevelse til hele grunnskolen i Telemark utenfor den tradisjonelle gymsalen, forteller Mats. -Jeg hadde jo lovet at alle elevene fra 1.-10.klasse skulle få en produksjon med fullt 8-mannsband og profesjonell lyd. De småskolene som ikke fikk Timbuktu ble skuffet, så klart. Men det var ingenting å gjøre med det, og det løste seg i grunnen greit. De fikk skolebesøk av Ugress eller Balkanrazzia i stedet. Og hvis det var plass i lokalene, inviterte vi selvfølgelig alle småskolene som lå i gåavstand til å komme.
Turné i julebordsesongen
-Vi ville at elevene skulle oppleve konserten i et konserthus, så lokalene satte premisser for logistikken. Siden turneperioden var i begynnelsen av julebordsesongen, var det mange lokaler og hotell som var utleid selv om vi begynte å ringe rundt allerede 13 måneder i forveien, forteller Mats. - I tillegg var det en del faste kunder, bridgeklubber for eksempel, som blokkerte formiddagene. -Da vi hadde funnet lokaler, måtte vi skaffe oss full oversikt over kapasiteten i lokalene og eksakt hvor mange elever det var på skolene. For å være på den helt sikre siden, sjekket vi elevantallet med kulturkontaktene eller rektor ved hver enkelt skole. Det var lurt, for det viste seg at elevtallet som var oppgitt på KSYS var unøyaktig. Og så måtte vi selvfølgelig finne ut hvor mange elever som kunne gå til konsertlokalet, hvor mange som måtte busses, finne buss-selskaper og ordne med parkeringstillatelser.
Balkanrazzia på kulturskolene
- Vi sendte ut tilbud til kulturskolene om workshop i månedsskiftet september/oktober. Seks skoler takket ja og fikk 2 workshops hver med Balkanrazzia, sier Mats. –Vi sendte ut informasjonen i april, og tre dager i mai dro musikerne for å ha møter med kulturskolene som ville delta. Vi ga dem lydfiler og et enkelt arrangement så de kunne forberede seg og planlegge opplegget som en del av undervisningen.
Blåseinstrument-elevene ved kulturskolene fikk to hele workshops med Balkanrazzia, 6-4 uker før turnéstart. Undervisningen varte i 2 timer. Deretter øvde kulturskole-elevene på egenhånd før Balkanrazzia kom tilbake omtrent en uke senere. Undervisningen ble avviklet på tre uker og var koordinert med Balkanrazzia-turneen til småskolene. På selve konsertdagen spilte elevene sammen med Timbuktu og Damn! for opp til 700 elever.
Hjulene på bussen de går rundt og rundt….
”Det vil komme mer informasjon om busstransport for de enkelte skolene. Rikskonsertene dekker transportkostnadene” sto det på KSYS på forsommeren. – Det var en kabal som måtte legges, sier Mats. –Noen skoler lå langt fra konsertlokalene, opp til en og en halv time med buss hver vei. Mange av skolene var også avhengig av skolebuss og da måtte elevene være tilbake kl 14. Tre uker før konsertene sendte vi brev til skolene for å forklare opplegget. På grunn av få konsertdager og ”kort” skoledag var det behov for mange busser. Med tur-retur-reiser kom vi til at vi ville trenge 18 busser hver dag og på dager med flest bussende elever, så mange som 33 busser. Takket være god planlegging kom vi ned i bare sju busser på de fleste turnédagene. Bussene kjørte rundturer og gikk i skytteltrafikk mellom flere skoler, forklarer Mats. -Vi brukte de samme buss-sjåførene gjennom hele turneen. Det var helt klart en fordel, fordi sjåførene fikk god rutine underveis. En fast person i teamet vårt sørget for at sjåførene alltid hadde den informasjonen de trengte og hjalp til der det trengtes underveis. Men selv med rundturer, måtte det 17 busser til for å få alle elevene på plass i Ibsenhuset torsdag 3. november.
- Vi gjennomførte stort sett tre konserter per dag, første konsert kunne være kl 9.30-10.00, andre konsert fra kl 11.00-11.30 og siste konsert fra 13.00-13.30 sånn at elevene var tilbake som de skulle på skolene senest kl 14. På to uker gjennomførte vi 23 konserter for 10 750 elever. Alle ungdomsskole-elevene i Telemark fylke fikk en konsertopplevelse på 35 minutter med 8 topp-musikere på scenen. Konsertene ble gjennomført i samfunnshus, kino og kulturhus. Kulturskole-elever fra Bamble, Skien, Bø, Sauherad og Nome gikk inn i blåserrekka under noen av konsertene.
-Hva jeg syns var stas? sier Mats. –Å se 800 elever gå bananas, at bandet smilte fra øre til øre hver dag under hele turneen og at de har lyst til å dra ut igjen!
Se også:http://www.nrk.no/video/timbuktu/59B36850D6934BE5/
Fakta:
- 8 dager
- 23 konserter
- 10 750 elever
Hvor og når?
- 31. oktober: Rjukanhuset 1 konsertdag, 3 konserter
- 1. - 4. november: Ibsenhuset, Skien, 4 konsertdager, 11 konserter
- 7. november: Gullbring, Bø1 konsertdag, 3 konserter
- 8. november: Notodden kino1 konsertdag, 3 konserter
- 9. november: Granvin, Seljord1 konsertdag, 3 konserter
Hvor mange gikk til konsertlokalet?
3 800 elever og lærere fra 18 skoler gikk til konsertlokalet
Hvor mange ble busset?
6959 elever og lærere ble busset til konsertlokalet
Hvor mange elever medvirket på konserter?
- 45 elever fra kulturskolene medvirket på konserter
Hvor mange var det på jobb under en vanlig turné-dag?
- 8 bussjåfører
- 4 crew
- 3 teknikere
- 1 produsent fra Rikskonsertene
- 1 turnekoordinator fra Rikskonsertene
Teknisk og kjøretøy under en vanlig turné-dag:
- 7 busser
- 1 minibuss
- 2 lastebiler
- 2 biler med ni seter
- Full PA og backline
Nyttige tips til de som har latt seg inspirere:
-Slå sammen vår- og høst-budsjettene til fylket og Rikskonsertene for å kunne gjennomføre en større skolekonsertturné for alle elever fra 1.-10-trinn.
-Finn lokaler tidlig! Begynn med å booke lokaler og hotell. Samfunnshus, kino, kulturhus eller kino koster penger, planlegger langt frem i tid og må reserveres.
- Kontrollér elevtallet med kulturkontaktene eller rektor med skolene. Få tilsendt lister med navn over elever som skal på konserten og riktig adresse.
-Legg ut informasjon på Ksys, og send ut informasjonsbrev til kulturkontaktene med datoer før sommeren. Omtrent tre uker før konsertdagen, sender du ut brev til skolen for å forklare detaljer i opplegget.
- Kontakt transportselskaper i god tid. Finn ut hvor mange elever som må transporteres og finn ut hvordan du skal få kjøreplanen til å stemme med konsertavviklingen i forhold til kapasieten i lokalet. Hvem kan gå, hvem kan busses, hvor skal bussene parkere.
- Lag et turnéskjema til hver konsert og konsertdag. Skjemaet skal vise konsertstart, hvilke skoler som skal på konserten, når skolene har avreise fra skolen, transportmåte og reiseavstand/tid, hvilken rad skolene skal sitte på, og hvor mane som kommer fra hver skole. Hvilken buss skolene skal kjøre tilbake, returtidspunkt og reisetid, hvem i crew som skal møte skolene og navn på kontaktpersoner.
- Legg opp til tre konserter per dag for eksempel klokken 9.30, 11.00 og 13.00. Lag sal-kart for hver konsert for å få oversikt over antall seter og plassering av elever.